Ugrás a fő tartalomra

Plitvicei-tavak

Sziasztok!
A legújabb bejegyzésünkben kirándulni fogunk a Plitvicei-tavaknál, ami az UNESCO világörökség része is. Horvátország és Európa egyik legszebb természeti látnivalója, amit szerintünk mindenkinek látnia kell legalább egyszer életében. (A bejegyzés alján egy kis videót is láthattok.)

A tavak vízrendszerét a Crna és Bijela folyók hozták létre. 16 tóból áll, amit két csoportba osztottak: Felső-tavak (12) és Alsó-tavak (4). A tavakat hangulatos ösvényeken és fa pallókon, hidakon tudjuk bejárni.

Nyáron 18 óráig van nyitva, a belépő ilyenkor - főszezonban - 250 kuna (július-augusztus) - ez 45 Ft-al számolva kb. 11ezer Ft. Főszezonon kívül 150 (április-június, szeptember-október), illetve 55 kuna (január-március, november-december) a felnőtt belépő . A hajókázás és a buszozás benne van az árban. Nyáron nagyon nagy tömegre kell számítani! Van kedvezményes jegy is ha 16 óra után érkezünk, viszont annyi minden látnivaló van itt, hogy érdemes inkább délelőtt érkezni.

Ha Zágráb felől jövünk akkor az A1-es autópályán Karlovacig autózunk utána pedig letérünk a D1-autóútra és végig megyünk rajta egészen Plitvicéig.

A tavaknál több parkolási lehetőség is van. Mi nem a fő parkolókban álltunk meg, hanem továbbhaladtunk és a szomszéd falucskában (Mukinje) parkoltunk. Ha Zágráb felől érkezünk akkor jobbra kell majd lekanyarodni ehhez a faluhoz, elhagyva a második bejáratot.
Kb. itt álltunk meg: https://goo.gl/maps/4BpNK58gMyB2
Innen csak egy erdő (és 20perc séta) választott el minket a Felső-tavak bejáratától.  Ilyen táblák vezetnek végig :

Egyébként aki a hivatalos parkolót választja annak 7 kuna / óra az ára, úgyhogy érdemes meggondolni az ingyenes alternatívát.

Mivel ez egy egész napos program, élelem, víz legyen elég nálunk, nyáron kalap nem árt, illetve zárt cipőben menjünk.

Kiérve az erdőből egy betonos út vezet a kasszához, ahol meg tudjuk venni a jegyet, tudunk egyet kávézni, vagy csak rákészülni erre a csodálatos túrára.

Nekünk déltől kb. fél 8-ig tartott mire bejártuk nagyjából az egész parkot. Több útvonal is van, mi az  "A "B" és a "H" útvonalakat kombináltuk (ez kb. 10-11 km). Az útvonalakról amúgy  tudunk külön térképet vásárolni, alapból nem adnak. Képen a kettes számú bejárat, mi itt mentünk be.

Felső-Tavak:

Mi GPS-el mentünk, az openstreetmap térképén kinézett útvonalon.

A bejárat után lefelé vettük az irányt ahol már szép kis sor várt arra, hogy ezzel a hajóval átjuthassunk a másik oldalra, ahol folytatni szerettük volna az utunkat (a képen szemközt látszik is a túlpart).

Várakozás közben már érdemes itt is nézelődni, kristálytiszta víz benne sok-sok hal, kis vízeséseket is láthatunk. Lehet csónakot is bérelni.
Miután átértünk a túlpartra két választásunk van. Vagy elindulunk megnézni a Felső-Tavakat, vagy beállunk a sorba a másik hajóhoz ami az Alsó-Tavakra visz minket. Mi az előbbit választottuk és elindultunk az amúgy nem túl széles fapallókon. Érdemes óvatosan menni, mert nincs korlát, és körülöttünk mindenhol víz folyik, plusz jönnek szemből is.

Amerre a szem ellát mindenhol vízesések, vízátfolyások, még a lábunk alatt is.

Erre megy a hajó az Alsó-Tavak irányába

Amikor épp nem pallókon közlekedünk, akkor is közvetlenül a víz mentén visz az út. A gyökerek szövevénye szép fotótéma.

Már messziről lehet hallani a hangját a 28 méter magas Veliki Prstavac vízesésnek. Ez az első nagy vízesés amit látunk.

Továbbra is a kanyargós fapallókon haladunk.

A 18 méter magas Mali Prstavac a következő csoda.

Galovacki Buk (16m)
 Itt nagyon jó képeket lehet készíteni a vízeséssel a háttérben. Képeslapokról, hűtőmágnesekről lehet ismerős a hely.

Innen továbbhaladva kiérünk egy kereszteződéshez. Jobbra  egy rövidebb útvonalon el lehet jutni a buszhoz, illetve akik az E v. C útvonalon akarnak haladni azok erre menjenek. Mi viszont egyenesen mentünk tovább és balról kerültük meg a Galovac tavat (azért erről, mert a tó túloldalán az út az erdőben halad).

Ilyen apró kavicsos ösvény kanyarog a tó partján.

A tóba beleömlő vízesések nem mindennapi látványt nyújtanak...

Beérvén az erdőbe a csodaszép "fátyol" vízesés fogad minket

A Galovac tó melletti ösvény az erdőben folytatódik, át a Batinovac tavon. Itt is pezseg a vízben az élet.

Ez pedig már a Veliko Jezero.

Ennél a vízesésnél is van egy elágazás. Itt mi balra fordultunk, és felfelé vettük az irányt. A másik irányba egy buszhoz jutunk a tábla szerint.

Jezero Okrugljak a következő tó.

Már majdnem a Felső-tavak végén járunk. Kisebb tisztáson át jutunk el a következő tóhoz.

Proscansko jezero.
A legnagyobb és egyben legmagasabban fekvő tó.

Egyébként minden tónál és vízesésnél találunk ilyen táblát. Itt is látszik már, hogy elértük a Felső-tavak tetejét.

A Felső-tavakat bejárva ide jutunk ki, ahol fel tudunk szállni a buszra ami visszavisz a bejáratunkhoz. Onnan fogjuk folytatni az utat.

Ilyen buszok közlekednek.
A Felső-tavakat kb. 3 óra volt bejárni nekünk, fotózással, nézelődéssel.

Miután visszaérünk a bejárathoz ismét átsétálunk rajta és ahhoz a hajóhoz megyünk amivel a túránk elején átjutottunk a másik oldalra (volt már ez a kép az elején, de ezen látszik legjobban a lényeg). Most viszont ha átérünk nem továbbsétálunk, hanem megvárjuk a hajót, ami levisz az Alsó-tavakhoz (ahogy azt korábban már említettük az elején). Ehhez ugyebár át kell állni a másik sorba.TIPP: ha nem dél körül állunk itt be nyáron a sorba hanem 3-4 körül, jóval kevesebben lesznek.

Kb. 10 perces hajóúttal jutunk le az Alsó-tavakhoz. Közben ilyen csodálatos a látvány (nekünk a Jurassic Park jutott eszünkbe róla).

Ahol kikötöttünk lehetőség van enni, pihenni egy kicsit, vagy épp szuvenírt vásárolni. Innen ugyebár mennek járatok visszafele is. Érdemes tájékozódni mikor megy az utolsó.

Számomra az igazi csoda még csak innen kezdődött. Azt hittem már láttam ennek a helynek a legszebb részét, de amikor végigsétáltunk az Alsó-tavakon rá kellet jönnöm, hogy ezt is lehet még fokozni. Így én azt tanácsolom, ne az Alsó részt nézzük meg először, hagyjuk ezt a végére. Ez egy  csodálatos zárása lesz a túránknak.  (V)

Alsó-Tavak:

A Veliki Slap táblát kell végig követni. Ami annyit tesz "Nagy Vízesés".

Rögtön láthatjuk az első vízesést. Milanovacki Slap  ( 10 m )

Mellette az azonos nevű tavat találjuk.

Balra víz, jobbra sziklafal.

Slapovi Milke Trnine (6m). Ennek tényleg ilyen színe van *.*

Bármerre nézünk Instagram gyanús képek...:D

Utunk során  jobbra  még egy barlangot is láthatunk amihez saját felelősséggel, de fel lehet mászni. Vigyázat: eléggé csúszósak a kövek. (vajon milyen lehet csónakkal bemenni?)

Miután megnéztük a barlangot visszasétáltunk oda ahol letértünk az útról (itt amúgy fel tudunk menni a buszhoz, de akkor kihagynánk a legnagyobb látnivalót).

Ha elérjük ezt az elágazás választhatunk, hogy megyünk a buszhoz, vagy megnézzük a legnagyobb vízesést. A döntés egyértelmű: továbbhaladtunk egyenesen.

Sastavci Slap.
Majdnem a legnagyobb vízesés a parkban. Itt azt hittük ez a nagy vízesés, de a fal mellett ha mentek tovább balra lesz egy "kis" meglepetés:

Veliki Slap, azaz a Nagy vízesés 78m magas. Na itt leesett az állam :D
Sajnos már nem voltak jók a fények, de szerintem így is látszik, hogy milyen hatalmas.
Ennek a túrának tényleg ez a csodálatos zárása.

Innen elindultunk visszafelé addig az elágazásig ahol korábban egyenesen mentünk. Most balra vesszük az irányt a busz felé.

Jezero Kaluderovac

Érdemes visszanézni :)

Ezen a köves úton fogunk felmenni a buszhoz.

Fentről csodálatos látvány nyílik arra részre ahol nemrég sétáltunk.

Kövessük végig a buszjelzést amíg ki nem jutunk az 1. bejárathoz.
Ez a bejárat ismerős lehet azoknak akik az Alsó-tavakkal kezdik a túrát, hisz itt kezdve is végig lehet menni. Innen már csak egy visszabuszozás várt ránk, és egy séta az erdőben az autónkhoz.

Ez lett volna a mi Plitvicei-tavak túránk. Mindenkinek csak ajánlani tudjuk. Nem muszáj ekkora túrát megtenni. Lehet kezdeni az Alsó-tavaknál is. Az a jó itt, hogy nagyon sok lehetőség áll előttünk. :)

Mivel ez egy egész napos program így most nincs plusz ajánló. Zárszónak álljon itt egy kép, amit a 2. bejáratnál fotóztunk. :)

Készítettünk egy kis kedvcsináló videót is:

Ha tetszett a bejegyzés kövessetek minket Facebook-on is.
V&J

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Budapest 1. rész

Sziasztok! Budapestről, a mi csodálatos fővárosunkról lehetetlen lenne egy bejegyzésben írni, ezért úgy gondoltuk ez egy több részes sorozat lesz. Most egy laza 13 kilométeres sétával barangolunk a Duna két partján, mondhatjuk hogy a város egyik legszebb részén.

Slunj / Rastoke

Sziasztok! A mostani bejegyzésünk egy különleges helyet mutat be Horvátországban. A Plitvicei-tavak felé haladva,Karlovactól 50 kilométerre, található két folyó találkozásánál ( Slunjcica és Korana) Slunj. Egy vízesésekkel teli csodálatos kis városka.

Zrmanja-szurdok

Hali mindenki! Ebben a bejegyzésben egy különleges környéket szeretnénk ajánlani nektek,amivel egy Zadar környéki Horvátországi nyaralást lehet ízlés szerint fűszerezni egy 1 napos kirándulás keretein belül. Van itt szurdok, elhagyatott gyár, és egy eldugott paradicsomi helyen való fürdőzés is. :)