Ugrás a fő tartalomra

Ungvár

Sziasztok!
Ungvár Kárpátalja legnagyobb városa, és területi székhelye is. Olyan híres emberek szülővárosa mint az énekes Cipő és Balla D. Károly író. Munkácshoz  hasonlóan itt is barangolni fogunk a várban, ahol jó pár magyar történelmi emlék van, illetve benézünk a belvárosba is.

Mielőtt viszont Ungvárra utaznánk először pár fontos információ megosztunk veletek Ukrajnába utazással kapcsolatban. Ismerős lehet azoknak akik olvasták a bejegyzésünket Munkácsról:

- Ukrajnába csak érvényes útlevéllel léphetünk be. (Mi általában a Záhony-Csop nagy határon járunk át, a várakozási idő elég változó, lehet akár több órás is)
-A határon szigorúan ellenőrzik az autókat, figyeljünk oda mit hozunk vissza az országba (cigarettából 1 karton, tömény szeszes italból 1 liter/fő a limit).
-A pénznem a hrivnya, amit a határon átlépve az első boltban rögtön tudtok váltani (nagyjából 10 forintért kapunk 1 hrivnyát, vagy ahogy errefelé mondják grivenyt).
-A magyar fizetésekhez képest viszonylag olcsón lehet vásárolni (pl. sör 100Ft, fagyi 150Ft), illetve tankolni (200-300Ft/l), valamint belépőket venni.
-Az útviszonyok nem a legjobbak. Sokszor a kátyúban is kátyú van, néhány helyen 5-10km/h-val lehet csak haladni - ne lepődjünk meg ha valaki szembe jön a sávunkban, csak a kátyúkat kerülgeti. Viszont elkezdték felújítani az utakat úgyhogy van remény.

Ungvár - Ukrajna egyik legrégebbi városa - a magyar-szlovák határ mellett található, a záhonyi határtól kb. 35 percre (az M06-os főúton kell haladni végig). A nyelvismeret hiánya itt is probléma, hisz minden ukránul lesz kiírva. A város az Ung folyó partján, a Keleti-Kárpátok DNY-i lejtőjénél terül el.

Az autót a vár utcájában tettük le. Ez egy jó hosszú utca, a parkolásért nem kellett fizetni. Térképen itt találjátok: Kapitul'na St, 10-24, Uzhhorod, Zakarpats'ka oblast, Ukrajna, 88000

Nemzeti színek

Miután leparkoltunk elindultunk felfelé az utcán a várhoz. A bejárat előtt több szuvenír árus is vár minket akiktől vásárolhatunk hűtőmágnest, képeslapot, sok kis csecse-becsét elég kedvezményes áron. Miután bevásároltunk, bementünk a várba és megvettük a belépőjegyet ami kb. 40  hrivnya volt, a kazamatába külön 15 hrivnya. Fontos tudni hétfőn zárva van a vár. Kiállításokkal együtt kb. 2 óra alatt meg lehet tekinteni.

Ez már a vár és annak bejárata. Jobbra lehet megvenni majd a jegyeket.
Három oldalról kősziklába vágott árok övezi, amelyet szükség esetén vízzel töltöttek meg.

Érdekesség, hogy a krónikák szerint Álmos itt adta át hatalmát fiának Árpádnak, amikor a magyar seregek megpihentek itt.  Több nemesi család tulajdona is volt a vár, pl. a Drugetheké - ők építették a várudvar közepén elhelyezkedő reneszánsz palotát. Egy másik híres tulajdonos Bercsényi Miklós aki megerősítette a várat és műkincsgyűjteményt hozott létre.  1775-ben Mária Terézia a várat a görög katolikus egyháznak adományozta, akik papneveldét létesítettek benne. Ez egészen 1945-ig működött, utána tájmúzeummá lett alakítva.

A várudvarba belépve először Héraklész a lernai hidrával című szobrot tekinthetjük meg (1842), kicsivel arrébb pedig a Pihenő Hermész szobrát.

A csőrében hajdanán kardot tartó turulmadár szobor, amely korábban Tiszaújlakon volt felállítva II. Rákóczi Ferenc osztrákok ellen vívott győztes csatájának színhelyén.

Az udvaron találjuk a város legrégebbi templomának, Szent György templomnak az alapzatmaradványait (1248).

A vár mellett található szabadtéri néprajzi múzeum , Kárpátalja egyik legszínvonalasabb skanzene.
Ide mi idő hiányában most nem mentünk be. Én még gyermekként osztálykiránduláson voltam itt, tényleg érdemes megnézni, a belépő ide sem lesz drága. (V)

A csodás várudvari séta után bementünk a belső udvarba.

Várbirtokosok

Ez pedig már a kazamata. Ide 15 hrivnya a belépő, pár kép és kínzó eszköz van kiállítva, illetve a vár makettja.

A vár belsejében található a Kárpátaljai Honismereti Múzeum és Képtár. Régészeti, történelmi, ásvány- és földtani, természettudományi gyűjtemény kapott még helyet. Rengeteg a magyar felirat/vonatkozás:

Néhány kép a kiállításokról. Szépen megcsinálták.

Kilátás a várból. Háttérben a Kárpátok

Miután megnéztük a várat elindultunk a belvárosba. Eljutni a sétálóutcához nem nehéz, csak visszafelé kell sétálni arra, ahol parkoltunk, majd onnan tovább a lejtős úton.

Még mindig a vár utcájában vagyunk, a város egyik jelképének számító Szent Kereszt Felmagasztalása görög katolikus székesegyház tör az ég felé.

A templom belseje

A templommal szemben lévő Mária Terézia szobor.

Alul modern, felül lepusztult...

Lefelé haladva elértük a Korzót. Minden fontosabb látnivaló ki van táblázva, így könnyen megtalálható. Mi itt balra mentünk megkeresni a szobrokat.

Ő lenne az ungvári lámpagyújtogató.

Szent György római katolikus templom. A lámpagyújtogató mellett kell balra menni és abban az utcában találjuk meg.

Lefelé haladva az Ung folyó partján megpillanthatjuk Jon Lord mini szobrát.

Itt a folyó partján érdemes leülni pihenni egyet, elnyalni egy fagyit.

Ignatius Roshkovich festő szobra a korzón.

Amúgy itt a Korzó környékén van minden amit szeretnénk, kávézó, éttermek, boltok, kis kioszkok.

Sétálóhíd az Ung felett.
Itt tettünk egy sétát,majd visszafordultunk.

Volt Zsinagóga, most hangversenyterem. A hídon visszasétálva jobb kéz felé fordulva találjuk. Európa egyik legnagyobb ortodox zsinagógájaként tartják számon.

Gyerekvasút a zsinagóga mellett.

Innen visszafelé vettük az irányt az autóhoz.

Utcaképek Ladával. Itt mindenhol ez a látvány fogad majd.

Ez ám az igazi retró nem a pöttyös szoknya

Visszafelé is megnéztük ezt a templomot. Jobbak voltak a fények is :)

Néhány óra alatt azért egész sok mindent sikerült megnéznünk. Innen mi már a határra mentünk és utána haza. Ha nektek több időtök van ajánlom Ungvár környékét is megnézni pl. Nevickei várat ami egy 20 percre van.  Ha pedig több napot is töltötök Kárpátalján akkor Ungvár mellett Munkácsot is nézzétek meg. Bejegyzésünket róla itt találjátok : https://barangoljvelunk.blogspot.com/2018/08/munkacs.html

Ha tetszett a bejegyzésünk kövess minket Facebookon is : https://www.facebook.com/barangoljvelunk/?modal=admin_todo_tour

V&J

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Budapest 1. rész

Sziasztok! Budapestről, a mi csodálatos fővárosunkról lehetetlen lenne egy bejegyzésben írni, ezért úgy gondoltuk ez egy több részes sorozat lesz. Most egy laza 13 kilométeres sétával barangolunk a Duna két partján, mondhatjuk hogy a város egyik legszebb részén.

Slunj / Rastoke

Sziasztok! A mostani bejegyzésünk egy különleges helyet mutat be Horvátországban. A Plitvicei-tavak felé haladva,Karlovactól 50 kilométerre, található két folyó találkozásánál ( Slunjcica és Korana) Slunj. Egy vízesésekkel teli csodálatos kis városka.

Zrmanja-szurdok

Hali mindenki! Ebben a bejegyzésben egy különleges környéket szeretnénk ajánlani nektek,amivel egy Zadar környéki Horvátországi nyaralást lehet ízlés szerint fűszerezni egy 1 napos kirándulás keretein belül. Van itt szurdok, elhagyatott gyár, és egy eldugott paradicsomi helyen való fürdőzés is. :)