Ugrás a fő tartalomra

Prága (1) : Óváros, Kisoldal, Várnegyed

Sziasztok! Októberben 4 napot töltöttünk Prágában, a Cseh fővárosban. Ez a város benne van a világ legszebb fővárosai között, nem véletlenül. Rengeteg látnivalót kínál, szebbnél szebb épületek, hangulatos sörözők, sétálóutcák, hidak és szigetek. Egy bejegyzésbe nem is férne bele a 4 napunk, így a belső részét és a külvárosi részét külön mutatjuk be. Ebben a bejegyzésben az Óvárosban fogunk barangolni, elsétálunk a Várnegyedhez, majd a bejegyzés végén a Kisoldalt is bemutatjuk Nektek. Akkor hát irány Prága!

Pár indulás előtti jó tanács:
- Kocsival ne nagyon menjetek a városba, a parkolás nem egyszerű, különböző zónák vannak, illetve táblák mindenféle kitétellel (pl. csak helyi lakosok parkolhatnak), és ha egyszer nem figyeltek oda már ott is a büntetés az autón (már ha értelmezni tudjátok mi van a cetlire írva, mert nekünk nem sikerült). Szinte mindenhol fizetni kell a parkolásért, így inkább a tömegközlekedést javasoljuk. Mi villamossal közlekedtünk, a külvárosból fél órás jeggyel Ennyi idő alatt be tudunk érni általában a belvárosba. A jegyeket időre lehet venni (a forgalmasabb megállókban van automata), a 30 perces 24 CZK, a 90 perces 32 CZK, a 24 órás 110CZK (egy korona kb. 13 Ft). Ellenőrök viszonylag gyakran járnak, úgyhogy nem érdemes bliccelni. A villamos rendszerint kiírja a következő megállót, és amúgy elég sűrűn járnak.
- Sok helyen nem tudnak angolul, a táblák is cseh nyelven vannak, így tényleg jobb ha utánajárunk mindennek indulás előtt.
- Sört inni kötelező Prágában, ezt mindenki tudja. Rengeteg söröző van, érdemes többe is benézni, többféle sört kipróbálni (az árak nem vészesek, de azért nem annyira olcsóak mint ahogy azt gondolná az ember).
- Ha ebédelni, vacsorázni szeretnétek, érdemes odatelefonálni van-e szabad hely, vagy ha csak úgy útközben megéheztek, kis szerencsével lehet azért találni szabad asztalt. (Mi a központ közelében található "Restaurace U Betlémské kaple" étterembe tértünk így be, és ettünk nagyon finomat a többi helyhez képest jó áron - 2 főre 7-8e Ft). De akár utcai árusoknál is ehetünk finomakat, például sült kolbászt. A kürtős kalácsot (Trdelnik ) sem szabad kihagyni, legyen az sima, fagyival, vagy csokival töltött, mind isteni. Kb. minden sarkon árulják, ezerféle variációban.
- Készüljetek fel, hogy eszméletlen sok a turista, sokat kell sorba állni. Néha zavaró tud lenni a tömeg. Ha szeretnénk elkerülni, érdemes főszezonon kívül menni.
- Koronát érdemes váltani és azzal fizetni (nem Euro a hivatalos pénzük), vagy bankkártyával vásárolni (hiszen akkor középárfolyamon vált a bank).

Áttekintő térkép a főbb látnivalókról, nevezetességekről. (katt a nagyobb felbontásért)

Már egy rövid videó is elérhető a youtube csatornánkon :)

Prágai városnézésünket az Óvárosban (Staré Mesto)  kezdtük, pontosabban az Óváros téren. Ez a város központi helye. Innen indulnak városnéző buszok, autók, itt találunk tourinformot is ahová érdemes bemenni térképért, prospektusokért. Kávézók éttermek, boltok és megannyi látnivaló vár itt ránk.

A tér közepén áll Husz János szobra, a háttérben pedig a Boldogasszonynak szentelt Tyn-templom.

A templomban találjuk Tycho Brache csillagász  sírját. A bejárat nem olyan egyértelmű hogy hol van - először nem is jöttünk rá, az épületek közt kell bemenni.

A tér másik temploma a Szent Miklós-templom.

Orloj, a világ legrébben működő csillagászati órája, 1490-ben szerelték fel a régi városháza oldalára. Minden egész órában láthatjuk az egyházi figurák előadását (az időt nem igazán sikerült leolvasni róla, de mutatja még többek között a horoszkópot is). Ilyenkor mindig nagy tömeg van az óra előtt, de érdemes megnézni.

Élő szobrok a téren, háttérben az Orloj-nál várakozó tömeg.

Továbbhaladva a városháza mellett láthatjuk a Ház a perchez épületet, ami Prága egyik legszebb reneszánsz épülete.

A következő látnivaló, amit már nagyon vártam a híres Károly-híd volt. Óvárost és a Kisoldalt köti össze. A Moldva felett ível át, és csak a gyalogosok használhatják. A képen az Óvárosi hídtornyot láthatjátok, ide érdemes felmenni 100 CZK a belépő. Számítsunk tömegnyomorra..:D

Kilátás a hídra. Háttérben a Petrin és a Vár.

Innen érkeztünk. Elhaladtunk a Kelmentinum mellett. Ide nem mentünk be, pedig csodálatos a könyvtára állítólag. Erről a képről is látszik, hogy nem véletlen hívják Prágát száztornyú városnak.

Számtalan (alkalmi) művészt, zenészt láthatunk a hídon.

A híd tele van barokk szobrokkal (egész pontosan 30 van belőlük), érdemes utánaolvasni ki-kicsoda. Előfordul hogy egy-kettőt restaurálnak amikor ott járunk.

Prága folyója a Moldva.

A folyón egyébként eszméletlen mennyiségű sétahajó mászkál

A Károly-hídról prímán látszódik a következő úti célunk a Várnegyed

Kapu a híd túloldalán

A híd egy másik perspektívából

A Várnegyed előtt azonban megnézzük a már messziről is jól látszódó Szent Miklós-templomot. Ez a Kis oldal téren található. A templomba belépővel tudunk bemenni.

Nagyon jó képeket lehet itt készíteni: hangulatos utca, retro autók (ilyenekkel hurcolják körbe a turistákat a városban), hátul pedig egy templom. Tökéletes kompozíció!

A híres Neruda utcán folytattuk az utunkat. Szinte minden ház érdekes valamiért, ez például a Három hegedűs ház. Ezen az utcán haladva jutunk el a várhoz.

Amikor meglátjátok ezt a zöld házat, na itt kell jobbra fordulni (de ki is lesz táblázva).

Meg is érkeztünk! 3 főbejárata van. Ha innen érkeztek a várhoz, bal oldalt  lehet majd bemenni egy szigorú átvizsgálás után. Mi egy másik irányból is megnéztük a várat a Királyi kertek felől.

Hradzsin-tér - több fontos épület található itt, például szebbnél szebb paloták. Érdemes körbesétálni a teret.

A várudvarba belépve megvettük a jegyeket (ahhoz hogy ide bejussunk fémdetektoros kapun és táska-átvizsgáláson keresztül kell átmennünk). Több útvonal közül lehet választani. Mi a B-túrát választottuk, ami a következőket tartalmazta: Szent Vitus- székesegyház, Királyi palota, Szent György- bazilika, Arany utcácska.  Ez a túra 250 CZK.  Érdemes a pénztárnál figyelni a kiírást, mivel a Vitusba nem lehet mindig bemenni, aznap pl. fél 2-től lehetett mivel liturgia volt. Készüljetek arra, hogy hatalmas sor fog állni a bejárata előtt. Egyszerre csak adott számú embert engednek be.

Ez a kisebb belső udvar fogad minket a várban.

Majd elhaladunk a Vitus mellett és a Királyi palotát nézzük meg először belülről (szemben lévő épület).

Legismertebb része a palotának az Ulászló-terem. Jagelló Ulászló építette az 1400-as években ezt a tróntermet.

A Királyi Palota bejárata mellett amúgy érdemes lesétálni a lépcsőn ezért a látványért

Ezután következett a Szent György-bazilika. Érdekessége, hogy Prága legrégebbi még ma is álló temploma.

Egyszerű román stílusú a belső tere. És ott középen lent megnézhetjük Ludmilla királynő, Csehország védőszentjének sírját. Furcsa amúgy templomba ennyi embert látni.

A bazilika mellett található az Arany utcácska. Először a várat védő íjászok, majd kézművesek, aranyművesek laktak itt akikről elnevezték ezt az utcát. Mindegyik házikóba be lehet nézni, be vannak rendezve, elég aprócskák és alacsony a belmagasság. Megnézhetünk egy fegyver kiállítást is. És talán a leghíresebb dolog ebben az utcában az Franz Kafka háza. Nővérével élt itt.

Miután végigsétáltunk az Arany utcácskán, visszaindultunk a Szent Vitus-székesegyházhoz. Közben ilyen szép kilátásban gyönyörködhetünk :)

1344-ben kezdték el építeni, de csak 1929-ben készült el teljesen. Elég monumentális...

Bent 18 különálló kápolnát nézhetünk meg ahogy körbesétálunk (van kötelező haladási irány). A díszes ezüstből készült sírban (bal oldali kép) Nepomuki Szent János nyugszik. De a templomban több neves uralkodó sírját is megtaláljuk.

A vártúránk végén pedig érdemes egyet sétálni a Királyi kertekben is.

A Várnegyed környékén van még két szuper látnivaló amiket szerintünk feltétlen meg kell nézni, ha már ott jártok! Mutatjuk is őket:

Az első látnivaló a gyönyörű homlokzatú Loreta, Csehország egyik legjelentősebb zarándokhelye. Bámulatosan gyönyörű. A belsejét is meg lehet nézni, belépő ellenében, nekünk most erre nem futotta az időből.

A Loretától pár percnyi sétára találjuk a következő látnivalót:

Ez pedig a Strahovi kolostor. Legnagyobb kincse a lenyűgöző könyvtára. Mi is erre voltunk kíváncsiak (meg lehet nézni az egész kolostort is ha olyan belépőt váltunk).

120 CZK a belépő a könyvtárba.

Ez lenne a Filozófia terem ahová bemenni nem szabad, csak az ajtóból lehet megnézni, de innen is bámulatoooooooos :)

A két terem között többek között régi, értékes könyveket nézhetünk meg kiállítva.

Teológia terem. A képminőségért elnézést, sutyiban készültek a képek, hivatalosan nem szabad itt fotózni, de muszáj volt megörökíteni olyan szép volt..:) Ne felejtsetek el írni a vendégkönyvbe is.

Petrin-hegy. Ha időtök engedi akár innen a kolostorból is fel lehet sétálni, van kilátótorony (a prágai "eiffel-torony", tükörlabirintus, éhségfal, csillagvizsgáló torony. Nekünk ebben a 4 napban sajnos nem volt időnk ide eljutni, de a másik bejegyzésben majd mutatunk egy szuper kilátópontot a város másik felén.

A kolostorból lefelé sétálva ilyen kilátás fogad minket :)

Utunkat a Kampa-sziget felé vettük. Előtte még megnéztük a híres Lennon-falat a Velkopřevorské náměstí téren. Ennek érdekessége hogy szabadon pingálható.

A városban sétálva egyébként könnyű belebotlani akár komplett zenekarokba is. Gyakori jelenség a különböző korhű ruhákban grasszálás is.

Ördögárok. Ennek egyik hídján jutunk át a Kampa-szigetre. A környéket sokszor Prága "Velencéjének" nevezik. Kell egy kis képzelőerő hozzá, de adjuk :)

David Cerny híres Kúszó babái a Kampa-szigeti múzeum mellett. Társaik a TV-toronyon másznak.

A másik látványosság pedig a Sárga pingvinek. Háttérben a Károly-híd.
TIPP: jó képet lehet róluk csinálni este, amikor is világítanak.

Innen akár vissza is lehet sétálni a Károly- hídhoz.
Ezek a lépcsők visznek fel a hídra (tudjuk sokat emlegetjük a hidat, de nem lehet vele betelni...:)

Főleg, ha ilyen képeket lehet készíteni.

Mivel minden látnivalóra ezeken a városrészeken nem volt időnk így maradt ki pár amit amúgy ajánlanánk megnézésre. Ilyen például Josefov, azaz a zsidó negyed, ahol csak sétáltunk egyet, illetve csináltuk pár képet. Ha meg szeretnétek nézni, érdemes az Óváros térről előbb ide jönni, és utána folytatni az útvonalunkat. Viszont azt jó ha tudjátok hogy nagyon borsosak a belépők, és nincs olyan opció hogy külön csak a zsidó temető ahogy mi szerettük volna.

A következő bejegyzésben egy kicsit kijjebb merészkedünk, Vysehradba, az Újvárosba, és Zizkovban fogunk nézelődni.

Zárásként pedig mutatnánk nektek pár éjszakai felvételt Prágáról. Mindenképp gyertek ki este is egy-egy sétára a belvárosba, hangulatosan ki van világítva minden.

Orloj

A Várnegyed a Károly-hídról.

Károly-híd

Szent Salvator-templom és az Assisi Szent Ferenc-templom.

+1 TIPP: a különböző kürtős kalács variációk kipróbálását semmiképen se hagyjátok ki! :)

V&J
Facebook : ITT

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Budapest 1. rész

Sziasztok! Budapestről, a mi csodálatos fővárosunkról lehetetlen lenne egy bejegyzésben írni, ezért úgy gondoltuk ez egy több részes sorozat lesz. Most egy laza 13 kilométeres sétával barangolunk a Duna két partján, mondhatjuk hogy a város egyik legszebb részén.

Slunj / Rastoke

Sziasztok! A mostani bejegyzésünk egy különleges helyet mutat be Horvátországban. A Plitvicei-tavak felé haladva,Karlovactól 50 kilométerre, található két folyó találkozásánál ( Slunjcica és Korana) Slunj. Egy vízesésekkel teli csodálatos kis városka.

Zrmanja-szurdok

Hali mindenki! Ebben a bejegyzésben egy különleges környéket szeretnénk ajánlani nektek,amivel egy Zadar környéki Horvátországi nyaralást lehet ízlés szerint fűszerezni egy 1 napos kirándulás keretein belül. Van itt szurdok, elhagyatott gyár, és egy eldugott paradicsomi helyen való fürdőzés is. :)