Ugrás a fő tartalomra

Zrmanja-szurdok

Hali mindenki!
Ebben a bejegyzésben egy különleges környéket szeretnénk ajánlani nektek,amivel egy Zadar környéki Horvátországi nyaralást lehet ízlés szerint fűszerezni egy 1 napos kirándulás keretein belül. Van itt szurdok, elhagyatott gyár, és egy eldugott paradicsomi helyen való fürdőzés is. :)

Első megállónk a Zrmanja-szurdok egy gyönyörű szakasza lesz. Zadartól 40 perces autóútra található, kocsival viszonylag jól megközelíthető. Az alábbi térkép segít hol kell letérni a főútról (mivel nincs kitáblázva ezért érdemes a GPS-re hagyatkozni).

(katt a nagyobb felbontásért)

Miután letértünk a főútról egy rövid szakaszon ilyen köves földút vezet. Közben megcsodálhatjuk a Velebit hegyeit. Kicsit kietlen ámbár gyönyörű a táj.

Ahogy haladunk a "parkoló" felé elmegyünk emellett a bunker-szerű építmény mellett. Eső-beállónak egész jó ha a szükség úgy hozza. :)

Ahogy elérjük a szurdokot ez a látvány fogad bennünket...Lélegzetelállító.
(a Winnetou-t is nem véletlenül forgatták a környéken).
TIPP: van egy jó kis szikla ahova ki lehet menni a bátrabbaknak, ez a panorámakép is onnan készült

Érdemes egy kicsit tovább sétálni és megnézhetjük merre folytatódik a kanyon. (csak készüljünk túracipővel mert elég köves a talaj)

Mint kiderült a kanyonba hajókirándulásokat is szerveznek Obrovac-ból (az egyik oldalon pl. egy 2 órás út 150kuna). Egyik évben tuti kipróbáljuk.

Miután kigyönyörködtük magunkat folytattuk az utat a már említett Obrovac felé. Menet közben tűnt fel ez az elhagyatott komplexum, egy egykori gyár épületei, muszáj volt megnézni. :)

Szabad volt a bejárás, nem volt semmi tiltó tábla. Egyből eszembe jutott a Szellemvárosok Magyarországon c. sorozat.

Valószínűleg tanulóvezetők használják a nagy üres placcot. Háttérben a Velebitek.

Na ilyet se láttam még. A folyamatosan csöpögő víz műve.

Egy kicsit para volt azért. Éjszaka biztos még nagyobb élmény körbejárni. :D

Egyik másik helység tele volt iratokkal, számlákkal, tervrajzokkal...

Na de menni kellett tovább. Ez itt már a festői Obrovac.

Aki egy kis nyugalomra vágyik annak ez egy tökéletes hely. Főszezonban alig van itt ember (persze miért is lenne), nagyrészt a helyi gyerekek fürdőztek a folyóban, kiabálásuk visszhangzott a házak falairól.

Hivatali épület

Ami megdöbbentő volt hogy a városka közepén mennyi kihalt, romos épület volt, bezárt boltok...szinte már szellemváros. A wikipedia szerint kb. ezren lakják.

Egy ilyen épületet nem a fő utcán képzel el az ember.

Meglátszik hogy nem a tengerparton vagyunk...

Obrovacot magunk mögött hagyva Krupa felé vettük az irányt. Ez a Zrmanja legjelentősebb mellékfolyója. Globulic után fordulunk le a térképen jelölt parkolóhoz. A Google maps nem is jelzi ezt a mellékutat, a fenti térkép forrása az openstreetmap.org

Ide már egy elég szűk úton jutunk el, ha jön valaki szembe akkor nehéz dolgunk lesz.

Miután letettük a kocsit egy ösvény vezet le a völgybe. A parkoló mellett amúgy áll egy kis házikó ahol kecskesajtot és mézet vehetünk azt hirdeti a felirat (ilyet a környéken sokfelé látni).
Megéri a fáradozás ezért a látványért...

Ahogy ereszkedünk lefele meglátjuk a "szerelmesek hídját". A legenda szerint egy szerelmes fiú építette hogy át tudjon jutni szerelméhez aki egy túlparton levő településen lakott.

Onnan jöttünk fentről. :)

A híd közelebbről.

És akkor az eldugott hely amit ígértem. Miután átsétáltunk a hídon bal kéz felől lesz egy kis öblöcske ahol be tudunk csobbanni az amúgy nem túl meleg vízbe hogy vízesések és sziklás dombok ölelésében mossuk le magunkról az út porát.

V&J

Megjegyzések

1. Nagyon köszönöm ezt a részletes útleírást! Gyönyörű táj volt és egyszerűen odataláltunk😍❣️